09 January 2008

nikotin

Mungkin anda tahu..

Mungkin anda tidak tahu..

Mungkin anda tahu tentang sesuatu tetapi ada orang tak tahu apa yang anda tahu..

Mungkin juga orang lain tahu akan sesuatu dan anda tidak tahu perkara itu..

Marilah bersama belajar dan mengajar.. Semoga semua mendapat manfaat..

Apa itu nikotin??

Nikotin merupakan sejenis sebatian organik yang ditemui secara semulajadi di dalam pokok tembakau di mana daun tembakau mempunyai kandungan nikotin paling tinggi. Sebanyak 5 peratus daripada berat tembakau ialah nikotin.

Nikotin merupakan racun saraf manjur ( potent nerve poison ) dan digunakan di dalam racun serangga. Pada kepekatan rendah, bahan ini bertindak sebagai peransang dan adalah salah satu sebab utama mengapa merokok digemari dan dijadikan tabiat. Selain tembakau. nikotin juga ditemui di dalam tumbuhan famili Solanaceae termasuk tomato, terung ungu ( eggplant ), ubi kentang, dan lada hijau.

Nikotin boleh merangsang dan meningkatkan aktiviti metabolisma badan, kewaspadaan/kecergasan dan ingatan. Sesetengah pengguna nikotin melaporkan bahawa nikotin mempunyai kesan melegakan. Nikotin juga boleh mengkatkan jenyutan jantung dan tekanan darah serta mengurangkan selera makan. Pada dos yang lebih besar, nikotin boleh menyebabkan kemuntahan dan nausea.

Walaupun kandungan nikotin dalam rokok amat sedikit, pengguna masih boleh membentuk dependens fizikal terhadap nikotin. Kandungan nikotin yang diserap badan bergantung kepada beberapa faktor, contohnya jenis jenis tembakau, sedutan asap rokok, dan penggunaan penapis/turas.

pengemys.org